DJ pult

Er gaming en mere populær reference i musik end nogensinde før?

Uanset om det er Video Games af Lana Del Rey, Level Up af Ciara eller Game On af Ratt, virker det til, at gaming er blevet en langt mere populær reference i musik end nogensinde før. Selvom der ikke findes nogen specifik årsag til dette, afspejler det bredere kulturelle skift og teknologiske fremskridt de seneste år. I 2024 spiller omkring 3,26 milliarder mennesker verden over videospil, og alene i USA brugte gamere omkring 55 milliarder dollars på spil sidste år.

Det er ingen hemmelighed, at gaming har ændret sig fra en nichehobby til en underholdningsform for mainstream, med spil som Call of Duty og League of Legends, der især er blevet kulturelle ikoner. De har påvirket alt fra mode til sociale interaktioner og, ja, musik. Selvom den stigende popularitet inden for gaming er en vigtig grund, findes der en række andre, mere subtile årsager til, hvorfor dette sker.

Forholdet mellem gaming og musik

Ved første øjekast virker det måske ikke sådan, men der er mange følelsesmæssige ligheder mellem gaming og musik. I løbet af de sidste tyve år er der f.eks. kommet flere sange, der har “roulette” i titlen. Russian Roulette af Rihanna, Roulette af System of a Down og Roulette af Katy Perry. Ingen af disse sange handler om selve roulette. De forklarer ikke roulette regler eller går ind i strategier. De refererer til roulette, fordi spillet handler om spænding og høj risiko, hvilket gør det perfekt til kærlighed – det egentlige tema for disse sange.

Ligesom spil kræver risiko, strategi og undertiden lidt held, kræver kærlighed det samme – det er en blanding af velovervejede træk og uforudsigelige øjeblikke, der kan ende i glæde og succes eller hjertesorg. Risikoen er høj, fordi der står sårbarhed, tillid og hjertet på spil. Derfor kan et spil som roulette – og mange andre spændingsfyldte spil – være den perfekte metafor til at beskrive et forhold.

Andre grunde til at gaming og musik går så godt sammen

Ud over høj risiko og spænding er gamings terminologi også perfekt til at beskrive forskellige livserfaringer, herunder personlige kampe og store sejre. Begreber som ‘level up’, ‘fighting bosses’ eller ‘playing the game’ kan ramme lytterne på flere måder og skabe en relaterbar ramme for lyrik og historiefortælling, der kan berøre lytterne dybt.

Derudover har gamingbranchen fået større budgetter og kan nu hyre store musikere. Kunstnere som Paul McCartney, Hans Zimmer, Skrillex og Ariana Grande har alle været involveret i gaming, hvor McCartney f.eks. indspillede en hitsang til Destiny-franchisen, og Hans Zimmer leverede filmmusik til Call of Duty: Modern Warfare 2. Ligesom film- og musikindustrien er sammenkoblet, er gaming- og musikindustrien det nu også.

Vi behøver ikke længere forvente 8-bit-lyde til at underbygge vores yndlingsspil. Soundtracks – ligesom spillene selv – har udviklet sig og forbedret sig til et punkt, hvor kendte musikere bidrager til at gøre oplevelsen mere medrivende og engagerende end nogensinde. Ved at integrere kendte kunstnere og deres unikke stilarter er gaming og musik rykket tættere sammen i den kulturelle sfære, hvilket uden tvivl har bidraget til, at musikere refererer til gaming langt oftere.

Konklusion

Mange af vores yndlingsnumre i de senere år har på en eller anden måde refereret til gaming. Video Games af Lana Del Rey har f.eks. for nyligt passeret 350 millioner visninger på YouTube, med de karakteristiske pianotoner, der er blevet nogle af de mest genkendelige i musikhistorien. Efterhånden som musik og gaming bliver stadig mere forbundet, er det sandsynligt, at dette forhold vil fortsætte – måske til det punkt, hvor enhver stor musiker også er en stor gamer!